Početak školske godine je sledećeg ponedeljka. Da li ste se
odmorili? Da li ste spremni za nove obaveze?
U nastavku prenosimo odličan tekst koji su napisali
stručnjaci iz Odeljenja za profesionalnu orijentaciju i planiranje karijere,
Nacionalne službe za zapošljavanje. Iskoristite poslednje dane raspusta da se
pripremite i napravite dobar plan za učenje!
Neka vam ovaj tekst služi kao podsetnik, koji ćete s vremena
na vreme ponovo pročitati. Podelite ove informacije sa svojim prijateljima i
porazgovarajte o njihovim iskustvima.
“Ako :
ü tvoje misli lutaju dok učiš
ü imaš poteškoća sa koncentracijom
ü lako odustaješ kada ti učenje ne ide
ü osecaš mrzovolju kada treba da počneš sa radom
ü brineš da li ćeš uspeti da naučiš
ü trud koji ulažeš ne daje željene rezultate
ü učiš napamet jer brineš da neceš dovoljno dobro
naučiti
U daljem tekstu možeš da pronađeš smernice za efikasno učenje:
Radne navike
Plan učenja
Kako treba učiti
Šta ako me gradivo ne interesuje?
Ukoliko se opredeliš za
određene sugestije, važno je da ih se dosledno pridržavaš. Kao i u sportu,
potrebno je izvesno vreme da prvi rezultati postanu uočljivi. Imaj strpljenja i navijaj za sebe.
Radne navike
Zašto je korisno razviti radne navike? To je način da imaš:
ü
više kvalitetnog slobodnog
vremena
Ako ti «razvlačenje» pred početak učenja ne prija,
ako smatraš da se tako izgubi mnogo vremena, razmisli o sticanju radnih navika.
Razvijanjem radnih navika ulažeš i u svoje slobodno vreme – dobre radne navike
omogućavaju efikasnije učenje i više vremena za druge aktivnosti.
ü bolji uspeh u školi
Bez dobrih radnih navika nije
jednostavno «pokrenuti se» i učiti redovno. Možda ti je teško da počneš da
učiš, pa odlažeš učenje dok možeš... Ili ti ne polazi za rukom da redovno učiš.
Moguće je da ne postižeš koliko želiš – razvijene radne navike su preduslov za
uspeh u školi.
Nije loše podsetiti se...
... da je za sticanje radnih navika važno:
ü praviti raspored dnevnih aktivnosti – planirati
vreme za učenje, odmor i razonodu
ü učiti svakog dana u planiranom terminu
…da za sticanje radnih navika nije korisno:
ü izbegavati planirane aktivnosti ili odustajati
Obično učim «kampanjski» i za sada se snalazim. Ipak, znam da je
važno da promenim
radne navike, ali kako da sebe na to «nateram»?
Uvek moraš imati na umu ono što
je tebi važnije. Jasno postavljen cilj pomaže ti da ne odustaneš radi trenutnih
želja i potreba. Sportisti, na primer, požele da se odmaraju ili zabave u vreme
predviđeno za trening. Ipak, želja da napreduju u sportu važnija im je od nekih
drugih ličnih ciljeva i to im daje snagu da istraju.
Ukratko, ako želiš dobre radne navike, imaj u vidu:
ü cilj – nameru da stekneš radne navike i postigneš
uspeh u učenju
ü raspored svojih dnevnih aktivnosti
ü plan učenja
Plan učenja
Plan učenja uključuje:
Gde ću učiti?
U kom vremenskom intervalu ću učiti?
Šta ću učiti?
Kojim redosledom ću učiti?
Gde ću učiti?
ü Za stolom
Učenje u fotelji ili na krevetu
može biti veoma ugodno, ali nije efikasno jer vodi u pospanost. Budnost je
neophodna za dobru koncentraciju. Učenjem za stolom održavaš budnost.
ü U radnoj atmosferi – pripremi samo predmete
neophodne za učenje
Zamisli mladu osobu okruženu
zanimljivim časopisima, igricama, pored telefona koji često zvoni... Može li u
takvim uslovima koncentrisano da uči jednu od težih lekcija?
Važno je da:
ü
imaš stalni radni prostor ili
kutak – dobro osvetljen, provetren...
Stalni radni prostor je važan za sticanje radnih
navika. Može delovati čudno, ali ako uvek učiš na istom mestu, vremenom ćeš
razmišljati o gradivu čim sedneš.
ü
obezbediš što “mirnije” uslove
za učenje
Neko voli da uči uz muziku, neko ne. U svakom
slučaju, bitno je da muzika nije glasna. I da te ne prekidaju telefonski
pozivi...
U kom vremenskom
intervalu ću učiti?
Važno je da se osećaš odmorno i
spremno za učenje – pronađi svoj ritam učenja i redovno ga se pridržavaj.
Istraživanja pokazuju da je kod
većine učenje najefikasnije: pre podne od 8:00-11:00 i po podne od 16:00-19:00
časova.
Da li je i kod tebe tako? Možeš
napraviti probu – zgodno je da otkriješ u kom intervalu učiš najkvalitetnije i
sa najmanje zamora.
Korisno je da planiraš koliko
ćeš gradiva za određeno vreme da savladaš:
ü
Kad god ispuniš plan, nagradi
sebe nečim što voliš da radiš. Ispunjen plan, sam po sebi, pozitivno utiče na
motivaciju, a nagrada može vrlo povoljno da se odrazi na elan za učenje.
ü
Ako je tvoja «kondicija za
učenje» relativno slaba, počni sa umerenim planovima koje možeš da ispuniš – i
na taj način razviješ motivaciju. Kasnije možeš da povećavaš količinu gradiva
koju želiš da naučiš za određeno vreme.
Šta ću učiti?
Važno je:
ü
učiti novo gradivo istog dana, Znači,
učiti predmete koji su tog dana bili u rasporedu časova (ako je bilo novog gradiva)
i izraditi domaće zadatke zadate tog dana.
ü
a zatim – ponavljati predmete
koji su narednog dana u rasporedu časova
ü
Novo gradivo treba učiti odmah
nakon što je ispredavano jer:
ü
zaboravljanje je najbrže na
početku
Nešto što ti je na času bilo
jasno možeš istog dana da proučiš i ponoviš svojim
rečima. U protivnom, veliki deo
tog gradiva biće zaboravljen kroz nekoliko dana,
pa će biti potrebno više
vremena i truda za učenje. A to je zgodno izbeći.
ü
bitan uslov uspešnog učenja je
da učenje bude raspoređeno u vremenu
Ako je učenje «kampanjsko» veća
je verovatnoća zbunjivanja, mešanja gradiva,
naučeno kraće traje...
Dakle, ako novo gradivo učiš
istog dana,
ü
sprečavaš brzo zaboravljanje
već naučenog na času,
ü
raspoređuješ učenje u vremenu
(isto gradivo ćeš ponoviti kada bude u rasporedu časova za naredni dan).
Kojim redosledom ću
učiti?
Korisno je da:
ü
prvo učiš gradivo koje ti je
teže
Dobro je da učiš teže gradivo
dok se još osećaš odmorno i sveže. Gradivo koje ti je lakše možeš da savladaš i
kasnije.
ü
srodne nastavne predmete ne
učiš jedan za drugim – moglo bi doći do «brkanja»
ü
praviš pauze izmedu učenja različitih
gradiva.
Pauza pomaže da se naučeno gradivo utvrdi – ako se
ne napravi pauza pre učenja novog gradiva, veća je verovatnoća da se gradivo
zaboravi ili «pobrka» sa ranije naučenim.
Nije korisno:
ü
praviti pauze tokom prvog sata
učenja. Zagrevanje je važno, kako u sportu, tako i za
efikasno učenje. Ako prerano napraviš pauzu, efekat zagrevanja nestaje i vraćaš
se na startnu poziciju.
ü
praviti previše dugačke pauze
Kako treba učiti
Početni pregled gradiva
Cilj početnog pregleda je da
se dobije opšta predstava o onome što se uči – ideja o glavnim temama,
pojmovima... U ovoj fazi gradivo se ne čita u celini.
Za početni pregled je važno:
ü
najpre pročitati sadržaj
poglavlja – daje informaciju o temama koje se obrađuju
ü
pročitati predgovor
ü
«preleteti» gradivo poglavlja –
pročitati naslove, podnaslove i poneku rečenicu
(na primer, istaknute delove teksta)
ü
obratiti pažnju na tabele,
grafikone, slike... – to su obično značajne informacije
ü
pažljivo pročitati rezime
(sažetak poglavlja)
Zašto je potrebno pregledati
čitavo poglavlje ako se uči lekcija?
ü
Ako znanja dobro organizuješ,
moći ćeš lakše da ih «pronađeš», kada ti budu potrebna. Srodne predmete (na
primer, knjige, odeću, kuhinjski pribor...) držimo na jednom mestu. Zamisli da
srodne stvari ne držimo zajedno – kako bismo ih pronašli? Gradeći opštu
predstavu o temama jednog poglavlja, praviš «policu» iz koje ćeš kasnije
«izvlačiti» znanja koja su ti potrebna. Pregledom poglavlja lekcija dobija svoje
logično mesto u celini.
ü
Delovi dobijaju pun smisao,
pravo značenje, tek u okviru celine.
Znanja koja su povezana su najjasnija – može se reći
da jedno znanje «objašnjava» drugo, doprinosi smislu drugog znanja. Smisao
svake lekcije postaje jasniji u sklopu poglavlja kome pripada – u kontekstu
drugih lekcija srodnog sadržaja.
ü
Tokom pregleda mogu ti se
nametnuti pitanja. Ako gradivo čitaš tražeći odgovor na neko pitanje, to je
dobro za koncentraciju, uočavanje bitnih delova, pa čak i za kasniju pripremu
za odgovaranje.
Obično se pitanja spontano
javljaju kada nas nešto zainteresuje. Ako ti se ne nametne mnogo pitanja, neka
te to ne brine. Pregledom gradiva sigurno ćeš steći barem grubu sliku o onome
što ćeš učiti – a to je cilj pregleda.
Postavljanje pitanja u vezi sa lekcijom
Još uvek ne čitamo lekciju u
celini. Naslov i podnaslove lekcije pretvaramo u pitanja, na koja ćemo
odgovoriti tokom kasnijeg proučavanja lekcije. Na ovaj način i pre čitanja lekcije
usmeravamo pažnju na ono što je bitno.
Možemo da postavimo i pitanje:
«Koji problem ova lekcija pokušava da reši?» ili «Koje su glavne ideje koje
pisac pokušava da nam prenese ovom lekcijom?». Pitanja koja možemo da
formulišemo u vezi sa konkretnim podnaslovima, ili sa naslovom lekcije, su veoma
brojna.
Proučavanje lekcije u
celini
Pažljivo čitamo lekciju u
celini. Dok čitamo, razmišljamo i trudimo se da:
ü
odgovorimo na pitanja koja
smo postavili u prethodnoj fazi
ü
povežemo to što čitamo sa
onim što vec znamo.
Kada lekciju proučavaš imajući
u vidu postavljena pitanja, usredsređuješ se na ono što je bitno.
Povezujući lekciju sa onim što
već znaš, povezuješ novo gradivo sa svojim aktivnim znanjem – onim znanjem koje
ti je uvek na raspolaganju.
Podvlačenje nije obavezno. Ako
se odlučiš da podvlačiš tekst važno je da znaš:
ü
Podvlačenjem ističemo bitne
ideje– kako bismo sebi posle olakšali obnavljanje.
ü
Podvlačimo tek kada shvatimo
smisao cele lekcije i važnije pojmove – tada možemo da procenimo koji su delovi
bitni, a koji nisu.
ü
Podvlačimo ključne reči ili delove rečenica.
ü
Nije korisno podvlačiti više od
10-15% teksta. Ako podvučemo veći deo teksta, to nije od pomoći u obnavljanju
gradiva – ako je skoro sve podvučeno, ništa nije posebno istaknuto.
Kada završiš sa proučavanjem
lekcije, možeš da napišeš skicu ili rezime, a ako želiš, i jedno i drugo.
Skica – teze kojima ističemo
strukturu lekcije, kao i najvažnije ideje i činjenice.
Rezime je ukratko prepričana lekcija.
Pisanje skice ili rezimea nije obavezno, ali ti može pomoći da:
ü izdvojiš suštinu lekcije od detalja i manje bitnih
delova
ü gradivo kasnije uspešno ponoviš.
Prepričavanje lekcije
U ovoj fazi pokušavamo da se
prisetimo glavnih ideja i da ih prepričamo. Ako smo podvlačili, možemo da
planiramo izlaganje na osnovu istaknutih delova teksta. Važno je da
prepričavamo svojim rečima .
Posle prepričavanja možeš da
proveriš da li su glavne ideje tačno i u potpunosti prepričane. Prepričavanje
može da ti pomogne da:
ü
otkriješ «praznine» u svom
znanju
ü
bolje organizuješ činjenice u
svojoj glavi
Važno je da ne počinješ sa
preslišavanjem pre nego što shvatiš glavne pojmove i ideje – da se
prepričavanje ne bi pretvorilo u nagađanje. Posle prepričavanja možeš ponovo
čitati i proučavati lekciju, ako je potrebno.
Provera i obnavljanje
lekcije i poglavlja
Kada završiš sa proučavanjem
gradiva, pregledaj svoje beleške (skicu, rezime...) i onda se preslišaj – bez
gledanja beležaka proveri svoje poznavanje glavnih ideja. Pokušaj da shvatiš
kako su razne činjenice međusobno povezane.
To važi kako za proveru
lekcije, tako i za proveru poglavlja.
Da li ti se nekada dogodilo da
misliš da dobro znaš lekciju, a da tokom odgovaranja na času ne uspeš da se
setiš osnovnih ideja ili povežeš cinjenice? To znači da je gradivo naučeno samo
do stepena prepoznavanja, ali se ne može izložiti, odgovoriti na podpitanja nastavnika,
primeniti u kontrolnim zadacima... Zato je važno da, bez gledanja u beleške ili
knjigu, proveriš da li u potpunosti vladaš ključnim idejama i njihovim vezama.
Kada dođe na red provera celog
poglavlja, možda ćeš imati potrebu da prelistaš knjigu i proveriš ključne
činjenice i ideje. Korisno je da ponovo
pogledaš sadržaj poglavlja i povežeš važne činjenice sa naslovima.
Važno je:
ü
ponoviti proveru – na primer
posle dva dana, osam dana, nakon mesec dana... To je obnavljanje gradiva. Pošto je zaboravljanje najbrže na početku,
obnavljanje se najpre vrši u kraćim, a posle u dužim vremenskim razmacima.
ü
početi sa proverom i
obnavljanjem gradiva na vreme. Pravi trenutak za prvu proveru je odmah pošto se
određeno gradivo nauči – nije korisno sačekati danpred kontrolni zadatak ili
najavljeno odgovaranje.
Ukratko, učenje sa razumevanjem
podrazumeva:
ü
početni pregled gradiva
ü
postavljanje pitanja na osnovu
naslova i podnaslova lekcije
ü
proučavanje lekcije u celini
ü
prepričavanje svojim rečima
ü
proveru i obnavljanje, kako
naučene lekcije, tako kasnije i poglavlja u celini
Šta ako me gradivo ne interesuje?
Obično nam se ne dopada sve što
se uči u školi. Nekada moramo da učimo i ono što nam nije zanimljivo. Da li
možemo sebi da olakšamo učenje manje zanimljivih lekcija?
Odgovor je DA.
Motivi koji nas podstiču na
sticanje znanja su različiti. Interesovanje je jedno od najsnažnijih pokretača
učenja. Što je veća zainteresovanost za neku oblast, to je učenje brže,
uspešnije, a znanje dugotrajnije.
Možda te trenutno ne zanima
neki školski predmet ili gradivo. Ukoliko dopustiš mogućnost da se vremenom
može razviti interesovanje za tu oblast, olakšaćeš sebi učenje. Zaključak da te
nešto nimalo ne zanima nije od pomoći – stvara otpor i otežava učenje.
Interesovanja se mogu menjati i
proširivati. Često nam se nešto dopadne tek kad više saznamo o tome – recimo,
pročitamo neku knjigu do kraja, pogledamo film o kome je prvi utisak bio
nepovoljan... Interesovanje često može da nam probudi i sam nastavnik svojim
stilom rada i svojom ličnošcu. Neka interesovanja se razvijaju tek sa određenim
stepenom zrelosti. Uostalom, neka znanja nam možda nikada neće biti posebno zanimljiva,
ali nam mogu biti od koristi u budućnosti.
Dakle, ako ti sada nije
zanimljivo neko gradivo koje učiš u školi, posmatraj to kao:
ü
nešto što te može kasnije
zainteresovati
ü
nešto što ti može biti korisno.
I na kraju, pohvali sebe jer
napreduješ u učenju i na dobrom si putu da postaneš AS U
OVOJ DISCIPLINI...”
Helperkin 26. savet:
I na process učenja
kod dece možemo primeniti pravila dobre organizacije u svakodnevnom životu: Planiraj, i vreme za rad i vreme za
odmor, podeli zadatak na manje
korake – kako bi odrzao motivaciju, pripremi
“alat”da ne bi morao da prekidaš proces
i ukloni sve što može da odvuče
pažnju. Koncentriši se i …srećno!
Sva prava zadržava Odeljenje za
profesionalnu orijentaciju i planiranje karijere
Nacionalne službe za zapošljavanje
Нема коментара:
Постави коментар